Ćwiczenia na motorykę dużą
CO dziecko powinno umieć z tego zakresu :
5 latek
W dwóch próbach na trzy trafi piłeczką tenisową z odległości 2m w koło o średnicy 25cm
Porusza się w takt muzyki
Wstaje w pozycji leżącej na plecach bez przekręcania się i użycia rąk
Wysoko odbija piłkę
Chodząc w przód , układa stopę przed stopą w jednej linii
Stoi na jednej nodze co najmniej cztery sekundy
Wchodzi i schodzi po schodach bez trzymania się poręczy( jedna stopa na jednym stopniu)
Skacze na jednej nodze
4 latek
Skacze lub biegnie bez zmieniania nogi
Skacze obunóż z tapczanu
Skacze ze złączonymi nogami na odległość 20 cm
Wchodzi po schodach bez trzymania się poręczy ( jedna stopa na jednym stopniu)
Przenosi szklankę z wodą na odległość 3 m
Pokonuje odległość 3m , chodząc na czubkach palców
Chwyta dużą piłkę w ugięte ramiona
3 latek
Jeździ na trójkołowym rowerku
Przez sekundę stoi na jednej nodze bez podtrzymywania
Chodzi na czubkach palców po pokazaniu tej czynności przez dorosłego
Skacze w miejscu obunóż
Wchodzi i Schodzi po schodach podtrzymując się poręczy
( jedna stopa na jednym stopniu)
Wspina się na meble i pokonuje przeszkody
Kopie piłkę w przód w pozycji stojącej bez podtrzymywania
Kilka propozycji zabaw do ćwiczeń w domu
Należy wziąć pod uwagę , że nasze propozycje dla dziecka nie mogą być zbyt trudne i przerastać jego możliwości. Stwórzmy możliwość odniesienia przez nasze dziecko sukcesu. Ma to być przede wszystkim fajna zabawa sprawiająca frajdę nie tylko dziecku ale i nam- rodzicom.
Zabawy np. pełzamy jak foki po podłodze, chodzimy jak raki do przodu i tyłu na czworakach
Skakanie na jednej nodze, przeskakiwanie obunóż np. przez linę sznurek
Rzucanie piłki do celu najpierw dużej potem coraz mniejsze
Klasakanie w rytm muzyki, naśladowanie ruchównp. Latamy jak ptaszki, biegniemy jak sportowcy, jedziemy jak kierowca itp.
Zabawy z piłką tj. toczenie do celu, turlanie, podrzucanie, łapanie i rzucanie, kopanie do celu
Chodzenie tiptopami po rozłożonej linie do przodu i w tył, chodzenie po torze przeszkód np. omijając przeszkody, chodzenie na czworaka, za pomocą podskoków, przejście toru na palcach , piętach, przechodzimy tor przeszkód trzymając w ręku np. kubek z wodą itp.
Skakanie ze złączonymi nogami lub na jednej nodze ( dostosowane do możliwości dziecka), zeskakiwanie np. z poduszki, materaca,
Kreślenie dużych i płynnych ruchów w powietrzu , robienie tzw. Pajacyków
Malowanie na dużych płaszczyznach np. na gazetach, papierze, odrysowywanie dziecka itp. Nasza mapa- wspólnie z dzieckiem można wykonać mapę domu lub jakiegoś pomieszczenia. Zaznaczamy drogę np. z kuchni do pokoju dziecka i przechodzimy ją np. tiptopami , w podskokach , na jednej nodze itp.
Zrzucanie kapci z nóg bez użycia rąk. Dziecko wykonuje takie ruchy aby zrzucić papucie lub np. kalosze, trampki itp.
Zabawa jestem twoim odbiciem . Rodzic wykonuje ruchy przed dzieckiem a dziecko ma go naśladować . Potem zamiana ról
Kapryśne ruchy- rodzic wykonuje jakiś ruch twarzą naprzeciwko dziecka a dziecko ma wykonać ruch przeciwny niż rodzic ( dla dzieci starszych w zależności od możliwości dziecka)
Aktorzy – rodzic naśladuje ruchy wykonując jakąś czynność a dziecko odtwarza pokaz i zgaduje co to za czynność
Ćwiczenia usprawniające motorykę małą
Kilka propozycji ćwiczeń motoryki małej
Chwytanie patyczków, kulek styropianu bądź koralików i wkładanie do buteleczek
Nawlekanie makaronu na sznurówkę, koralików itp. Wyszywanki za pomocą sznurówki
Otwieranie bądź zamykanie np. słoików, pudełek wrzucanie do słoika drobnych elementów np. koraliki
Zabawy w budowanie wieży z klocków
Wydzieranie z papieru różnych kształtów
Składanie z papieru różnych kształtów, wzorów
Zabawy plasteliną, ciastoliną i różnego rodzaju masami wykonywanie wałków, miseczek, kulek, rogalików, makaronów itp.
Zabawy w wycinanie najpierw pasków z papieru, później kształtów i wzorów
Zabawy paluszkowe typu: bawimy się paluszakami, ważyła myszka, idzie kominiarz itp.
Zabawy z kredkami kolorowanie rysowanie, odwzorowywanie kształtów ( patrz ćwiczenia manualno-grafomotoryczne)
CO dziecko powinno umieć z tego zakresu:
5 latek
Potrafi odwzorować kształt krzyża
Sprawnie używa ścierki
Odwzorowuje kwadrat
Odkręca nakrętki
odwzorowuje człowieka z głową nogami i korpusem
wodzi kredką po narysowanym konturze rombu
wycina nożyczkami po linii
próbuje nawiązać sznurówki na kokardkę ( nie musi odnosić sukcesu)
4 latek
Posługuje się młotkiem
Rysuje kredką po narysowanych na szablonie literach np. V,H
Wodzi kredką po śladzie narysowanego +
Umie posługiwać się nożyczkami , nie wycina wzdłuż linii
Wypełnia kredką szablon
Odwzorowuje kształt koła ( nie musi być idealne)
Wycina z nożyczkami , jednak niedokładnie i z wysiłkiem
Drze papier
3 latek
Formułuje wałeczek z plasteliny
Prawidłowo trzyma w palcach kredkę
Składa na pół arkusz papieru po uprzedniej prezentacji przez dorosłego
Nawleka przynajmniej 4 koraliki wielkości około 12 mm
Składa małe elemnty konstrukcyjne np. klocki typu lego
Łapie toczącą się piłkę w trzech próbach na cztery
Odwzorowuje pioniowe i poziome kreski narysowane kredą
Buduje wieżę z sześciu klocków
Samoobsługa i rozwój społeczny
Kilka wskazówek i propozycje zabaw
W tej sferze najważniejsza jest obserwacja dziecka i wdrażanie go do wspólnej pracy, nie wyręczanie w codziennych obowiązkach
Dziecko powinno starać się samo ubierać, rozbierać, wkąłdać buty, wdrażać dziecko do samodzielności
Zabawy np. pijemy wspólnie kawę w kawriarni , czy jemy w restauracji obiad zwracamy uwagę na właściwe zachowanie przy stole i używanie sztućców
Zwracamy uwagę jak dziecko dzieli się zabawkami z rodzeństwem innymi dziećmi,
Czy potrafi wykonać dwuetapowe polecenie typu daj mi piłkę i chodź tutaj
Czy potrafi zapiąć guziki, rzepy, zamki itd.
Czy prawidłowo potrafi się umyć używając środków higienicznych, wyciera się prawidłowo
Czy odróżnia przód tył, prawo lewo
Zachęcać dziecko do pomocy przy pracach domowych tj. układanie zabawek, wycieranie ściereczką itp.
CO dziecko powinno umieć z tego zakresu:
Dla 1-3 lata
Potrafi bawić się w chowanego
Potrafi wskazać odbicie w lustrze swoje bądź mamy
Wykonuje dwa z trzech prostych poleceń
Pomaga w sprzątaniu zabawek
Cieszy się z zabaw w łapanie
Potrafi zdjąć ubranie
Potrafi umyć ręce i wytrzeć ręce do sucha
Samo zdejmuje spodnie, gdy musi skorzystać z toalety
Potrafi pomóc przy ścieraniu ze stołu, zamiataniu
Dla 4 latka
Potrafi założyć płaszcz, kurtkę ( nie musi zapinać guzików jeszcze)
Słucha krótkich historii
Napełnia szklankę wodą z kranu
Samodzielnie je widelcem i łyżka brudząc się w niewielkim stopniu
Pije przez słomkę nie zgniatając jej
Zakłada skarpetki i buty
Myje zęby i twarz
Bawi się w zabawy konstrukcyjne , buduje i nie niszczy od razu swojego dzieła
Dla 5 latka
Wieczorem całkowicie potrafi się rozebrać
Zapina duże i średnie guziki
Wykonuje przed innymi prezentacje np. mówi wiersz, śpiewa piosenki itp.
Rozróżnia przy ubieraniu się przód i tył
Sprząta bez polecenia niektóre zabawki po skończonej zabawie
Jest całkowicie samodzielny w toalecie, włącznie z ubieraniem się i myciem rąk
Potrafi posmarować chleb nożem
Potrafi współzawodniczyć
Samo ubiera się i potrafi zawiązać buty
Myślenie i postrzeganie zmysłowe
Kilka propozycji zabaw z dzieckiem
Możemy wykorzystać różne pomoce np. deseczki z wyciętymi kształtami np. zwierząt , figur itp.Gdy dziecko włoży w odpowiednie otwiory powiedz mu podaj mi np. koło, kurę, kaczkę i jeżeli pracujesz na zwierzątkach uzupełnij o pytanie co to za zwierzę jaki dźwięk wydaje np. kaczka- kwa kwa
Zabawa dajemy dziecku do zjedzenia np. paluszek, chrupkę itp. Chcesz jeszcze . Dam ci terez jeden paluszek. Albo dajemy np. dwa i pytamy ile mama dała paluszków itp.
Dobieranie obrazków w pary – np. najpierw takie same obrazki szukamy np. obrazek miś i miś a jeśli dziecko jest starsze to już dobieramy w pary np. pies i kość, kot i włóczka, krowa i mleko
Zabawa w chowanego inaczej Pokazujemy dziecku przedmioty np. talerzyk plastikowy, klocek , łyżka. Przykrywamy kocykiem i mówimy podaj mi łyżkę bez zaglądania pod koc
Zabawy np. pokaż gdzie lala ma oko, gdzie ja mam oko a gdzie ty utrwalając wszystkie części ciała ( patrz orientacja w schemacie ciała)
Poznawanie zastosowania różnych przedmiotów np. kładziemy przed dzieckiem różne przedmioty np. kiełbaskę, żelki, czapka szalik , jabłko i mówimy: Możesz sobie wziąć coś do zjedzena. Coś weźmie to pochwalmy go uzupełniając tym samym czy coś jeszcze jest do jedzenia?
Klasyfikacja kolorów np. podaj mi czerwoną kredkę bądź wycięte kartoniki kolorowe dzielimy na kolory a później na kształty itp.
Zabawy w liczenie np. liczymy żelki które dziecko lubi bądź lizaki itp.
Zabawy klockami w budowanie mostów, wież, itp. Konstrukcji
Kartoniki z różnymi przedmiotami klasyfikujemy np. tworząc zbiory zabawek, owoców , zwierząt itp.
Z wyciętych paseczków kolorowych, owoców układamy od największego do najmniejszego i odwrotnie bądź np. co jeździ, co pływa, co lata itp.
Rozcinami np. pocztówkę , obrazek ze starej kolorwanki na części odpowiednie do wieku i sklejamy go na innej kartce
Układanie puzzli
Podczas zabawy zwracamy uwagę dziecku np. z czego jest ten stół, krzesło, ubranie , łyżka. Itp. Próbujemy układać kategorie np. zabawki plastikowe z jedenej strony a drewniane z drugiej strony itp.
CO dziecko powinno umieć z tego zakresu:
5 latek
Rozpoznaje i nazywa często używane monety ( złotówka, grosz)
Rozróżnia materiały ( z czego zrobiona jest łyżka, but, stół)
Rozumie pytanie np. Po co nam książki?, po co nam domy ?itp
Wie , z czego zrobiony jest dom
Układa puzzle składające się z dwunastu elementów
Na polecenie dorosłego buduje piramidę z sześciu klocków
Potrafi powiedzieć co robimy uszami, oczami
Wykonuje zadanie :” Daj mi trzy samochodziki, trzy klocki i tp
Rysuje człowieka z dwiema częściami ciała np. głową i tułowiem
Definiuje słowa np. „ piłka” samochód w sposób formalny lub podając zastosowanie
Liczy do trzech wskazując na przedmioty
Potrafi powiedzieć co robimy w dzień i w nocy
4 latek
Klasyfikuje cztery figury geometryczne ( koLo, kwadrat, trójkąt, sześciokąt)
Określa dźwięki odtwarzane z płyt cd jako ciche lub głośne
Składa rozcięty na trzy części obrazek psa
Rozumie pojęcia długi, krótki, duży mały
Rozumie pojęcia liczby dwa np. wie ile klocków
Rozpoznaje dwa dźwięki z czterech odtwarzanych np. samochodu, telefonu, dzwonka rowerowego itp.
Rozumie pytania : co klata , jeździ, pływa? ( ilustracje ryby, ptaka, auta)
Buduje most z trzech klocków
Dopasowuje do siebie karteczki z ilustracjami kwadratów i kół
Układa puzzle składające się z 3-4 części
Liczy do dwóch wskazując na przedmioty
Zna funkcje przedmiotów znajdujących się na ilustracji np. łyżka, grzebień, filiżanka
3 latek
Na prośbę dorosłego wskazuje kolor czerwony, zółty niebieski
Wskazuje na dotkniętą część ciała ( z zawiązanymi oczami)
Sortuje szklane kamyczki lub patyczki w dwóch kolorach
Układa w rzędzie pięć klocków
Zna zastosowanie różnych przedmiotów ( np. Pokaż mi, co jemy, co możemy na siebie włożyć)
Rozumie znaczenie przyimków na i pod
Na polecenie dorosłego wskazuje części ciała lalki
Znajduje schowane rzeczy np. w worku pod kocem itp.
Dobiera obrazki w pary
Rozumie pojęcia liczby jednen np. daj mi jeden….
Wkłada koło , kwadrat trójkąt w otowy wycięte w deseczce
Wykazuje zaczątki myślenia w kategoriach własności mój mnie
Ćwiczenia usprawniające sprawność dłoni, palców , manualne, grafomotoryczne
Odwzorowywanie różnych szablonów
Odwzorowywanie po sladzie, dużych elementów później mniejszych
Kolorowanie np. dokończ kolorowanie, później dokończ rysunek
Najpierw Wodzenie palcem po kształtach a później Odwzorowywanie kresek a potem figur geometrycznych tj. koło, kwadrat itd.
Próby rysowania człowieka,
Ćwiczenia zapinania i odpinania guzików zaczynając od dużych po mniejsze
Ćwiczenia zapinania i odpinania zamków , zatrzasków itp.
Ćwiczenia wykonania supełka a potem wiązania kokardek
Opracowała Aneta Frączek
Źródło: Walter StraBmeier „ Interwencja wczesnodziecięca” Gdańsk 2012
1,759 Liczba odwiedzin, 1 Dzisiaj