W najwcześniejszym okresie rozwojowym symptomami zaburzeń układu wzrokowego mogą być:
- trudności z precyzyjnym wykonaniem różnych czynności,
- brak reakcji na własne odbicie w lustrze,
- dziecko nie bawi się rączkami i nie ogląda zabawek,
- brak reakcji na światło.
W późniejszym okresie rozwojowym – wiek szkolny sygnałami świadczącymi o zaburzeniach analizatora wzrokowego najczęściej jest:
- oglądanie telewizora, przedmiotów z bardzo bliskiej odległości,
- ustawianie się bokiem do oglądanych przedmiotów,
- przechylanie głowy np. przy rysowaniu, oglądaniu TV,
- nieprawidłowe ocenianie odległości od danego przedmiotu,
- wykonywanie zadań dydaktycznych w nieprawidłowej pozycji tzn. dziecko bardzo nisko pochyla głowę (rysuje lub pisze „nosem”),
- brak aktywności lub duża niechęć do zabaw manualnych, zajęć plastycznych,
- unikanie czytania
- zaniżona samoocena, dziecko jest wyciszone i zamknięte w sobie,
- rodzinne predyspozycje do dziedziczenia wady wzroku.
Drodzy Rodzice i Nauczyciele!!!
- Już niemowlę można zdiagnozować pod kątem wady wzroku,
- Dziecko dostrzegające nawet najmniejsze przedmioty też może mieć wadę wzroku lub widzieć tylko jednym okiem,
- W rodzinie nikt nie ma wady wzroku?- pamiętaj!to nie jest gwaracją, iż Twoje dziecko nie ma zaburzeń analizatora wzrokowego!!!
960 Liczba odwiedzin, 1 Dzisiaj