Wskazania do pracy z dzieckiem słabo widzącym

(Ostatnia zmiana: 7 października 2010)

 

10 wskazówek dla nauczyciela do pracy z dziećmi słabo widzącymi:

  1. W trakcie pracy dydaktyczno-wychowawczej obserwuj dzieci, dobieraj metody i środki dydaktyczne do ich możliwości.
  2. Osoby słabo widzące mogą szybciej się męczyć, ponieważ zużywają więcej energii na patrzenie i interpretację informacji uzyskanych drogą wzrokową.
  3. Wykorzystaj naturalne światło, a dodatkowe oświetlenie stosuj wg potrzeb.
  4. Zachęcaj ucznia do korzystania ze zwykłej tablicy, zwróć uwagę na kontrast (tablica duża, matowa i ciemna, dobrze oświetlona).
  5. Odczytuj głośno i wyraźnie to, co jest napisane, pozwól dzieciom podchodzić do tablicy.
  6. Udostępniaj teksty w wersji powiększonej.
  7. Modele i przedmioty daj do obejrzenia z bliska.
  8. Zadawaj pytania np. „co widzisz?”, aby sprawdzić i uzupełnić słownie trafność doznań wzrokowych.
  9. Zachęcaj do stosowania pomocy optycznych.
  10. Zapewnij podręczniki z powiększoną czcionką.

Pamiętaj! W razie potrzeby należy zapewnić dziecku dodatkową pomoc np. tyflopedagoga, tyflopsychologa, rehabilitanta wzroku.

 

 583 Liczba odwiedzin,  1 Dzisiaj