10 wskazówek dla nauczyciela do pracy z dziećmi słabo widzącymi:
- W trakcie pracy dydaktyczno-wychowawczej obserwuj dzieci, dobieraj metody i środki dydaktyczne do ich możliwości.
- Osoby słabo widzące mogą szybciej się męczyć, ponieważ zużywają więcej energii na patrzenie i interpretację informacji uzyskanych drogą wzrokową.
- Wykorzystaj naturalne światło, a dodatkowe oświetlenie stosuj wg potrzeb.
- Zachęcaj ucznia do korzystania ze zwykłej tablicy, zwróć uwagę na kontrast (tablica duża, matowa i ciemna, dobrze oświetlona).
- Odczytuj głośno i wyraźnie to, co jest napisane, pozwól dzieciom podchodzić do tablicy.
- Udostępniaj teksty w wersji powiększonej.
- Modele i przedmioty daj do obejrzenia z bliska.
- Zadawaj pytania np. „co widzisz?”, aby sprawdzić i uzupełnić słownie trafność doznań wzrokowych.
- Zachęcaj do stosowania pomocy optycznych.
- Zapewnij podręczniki z powiększoną czcionką.
Pamiętaj! W razie potrzeby należy zapewnić dziecku dodatkową pomoc np. tyflopedagoga, tyflopsychologa, rehabilitanta wzroku.
665 Liczba odwiedzin, 1 Dzisiaj