CZTEROLATKI
- Ustal rytuał codziennego czytania o tej samej porze.
- Czytaj w sposób ekspresyjny. Silnie zaznaczaj rytm zdania i rymy oraz czytaj kwestie poszczególnych bohaterów innymi głosami.
- Często odwiedzaj z dzieckiem bibliotekę i zachęcaj malca do wspólnej zabawy z książkami.
- Śpiewaj piosenki i recytuj wierszyki.
- Dawaj dziecku materiały do kolorowania, przerysowywania i wycinania: bawcie się układankami.
- Rozmawiaj z dzieckiem o codziennych wydarzeniach.
- Wyjaśniaj, co robisz, i jak działają otaczające was przedmioty.
- Angażuj dziecko do zabawy wymagającej wykonywania poleceń, słuchania, rozwiązywania problemów i przestrzegania kolejności.
- Dawaj dobry przykład. Pokazuj dziecku, że czytanie to przyjemna i ważna czynność.
PIĘCIOLATKI
- Codziennie czytaj na głos różne historie i rozmawiaj o nich z dzieckiem.
- Wyrób dziecku kartę biblioteczną i regularnie odwiedzajcie bibliotekę.
- Wypożyczajcie i recytujcie bądź śpiewajcie proste rymowanki i piosenki.
- Czytajcie i recytujcie bądź śpiewajcie proste rymowanki i piosenki.
- Postaraj się by dziecko widziało, że czytasz dla przyjemności.
- Oddaj do dyspozycji dziecka pudło pełne kredek i arkuszy papieru.
- Słuchaj co mówi twoje dziecko i namawiaj je, aby słuchało innych.
SZEŚCIOLATKI
- Baw się z dzieckiem w gry językowe, aby rozwijać zakres jego słownictwa, zdolności rozwiązywania problemów oraz ćwiczyć znajomość dźwięków odpowiadających poszczególnym literom.
- Zachęcaj dzieci do zadawania pytań dotyczących konkretnych słów.
- Rozmawiajcie o trudnych słowach i pojęciach.
- Opowiadaj o autentycznych i wymyślonych wydarzeniach, aby rozwijać w malcach zrozumienie fabuły.
- Słuchaj, jak dzieci czytają na głos.
Dlaczego wspólne czytanie z dzieckiem jest tak ważne?
CZYTANIE DZIECKU NA GŁOS:
- pobudza jego wyobraźnię,
- rozwija w nim zainteresowanie książkami,
- rozwija u niego zdolności słuchowe,
- poszerza jego słownictwo,
- pomaga mu zrozumieć zasady fabuły i „książkowy język”,
- wzmacnia więzi między czytającym opiekunem i dzieckiem,
- zapewnia malcowi wzór do naśladowania.
Zadowolenie z postępów!
- Pierwsze słowa wypowiedziane przez nasze dziecko wywołują ogromną radość zarówno rodziców jak i krewnych.
- Śmiejemy się, bierzemy dziecko na ręce i go przytulamy.
- Namawiamy dziecko, aby powtórzyło swoje pierwsze słowo jeszcze raz, by powiedziało go przez telefon do znajomych.
- Podobne zadowolenie wywołują pierwsze kroki dziecka.
- Nauce czytania powinien towarzyszyć taki sam entuzjazm. To równie złożona umiejętność jak mówienie czy chodzenie.
- Postaraj się znaleźć sposób na okazywanie radości z każdego malutkiego postępu czynionego przez dziecko np.
- zaproś inne dzieci, aby wysłuchały bajki wymyślonej przez twoje dziecko,
- reaguj entuzjazmem słysząc jak twoje dziecko układa rymy,
- zachęcaj dziecko do stworzenia listy umiejętności, które ma zdobyć, z zaznaczeniem postępów.
Pięć elementów skutecznego czytania
Aby dziecko nauczyło się czytać musi przyswoić pięć podstawowych elementów składających się na umiejętność skutecznego czytania
- Słyszenie fonemów lub dźwięków w słowach.
- Rozpoznawanie często używanych słów.
- Fonetyczny rozbiór słów.
- Rozpoznawanie poszczególnych liter alfabetu.
- Rozumienie treści przeczytanego tekstu dzięki dyskusji o nim i jego ponownemu czytaniu.
A R
I b
o k u
g T e
„Tyle liter w alfabecie!
Zapamiętać trudno je!
Każda jednak jest ciekawa!
Dajmy spokój, sami wiecie,
że czytanie to zabawa!”
742 Liczba odwiedzin, 2 Dzisiaj