Symptomy dysleksji

(Ostatnia zmiana: 24 marca 2020)

Biorąc pod uwagę aktualną sytuację w naszym kraju mamy troszeczkę więcej czasu dla własnych dzieci. Korzystając z tej okazji, spędzając czas z naszą pociechą warto jest przyjrzeć się, bądź zwrócić uwagę na kilka spraw , które w życiu codziennym nam umykają. Otóż istnieje wiele symptomów, które powinny skłonić do bacznej obserwacji dziecka i zastanowienia się, czy nie będzie go dotyczył problem specyficznych zaburzeń w uczeniu się. Każde dziecko jest inne i wyjątkowe, a objawy dysleksji zmieniają się wraz z wiekiem. Niektóre z objawów można zaobserwować już na wczesnym etapie rozwoju dziecka, ale należy też pamiętać, że nie u każdego dziecka pojawią się wszystkie z nich. Oto kilka symptomów, które mogą zaniepokoić rodziców.

Symptomy  dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym

  •  opóźniony rozwój mowy
  •  trudności z wymawianiem dłuższych słów
  • ubogie słownictwo i przekręcanie wyrazów
  • kłopoty z rymowaniem i uczeniem się na pamięć wierszyków i piosenek
  •  problem z zapamiętywaniem różnych nazw, cyfr, dni tygodnia
  •  trudności z zapamiętaniem kolorów i kształtów
  •  kłopoty w orientacji w przestrzeni i w schemacie ciała
  • niechęć do budowania z klocków, układania puzzli, małe sukcesy w tej dziedzinie
  • problem z ubieraniem się, zapinaniem guzików i suwaków

Symptomy  dysleksji u dzieci w wieku wczesnoszkolnym

  • kłopoty z dzieleniem na sylaby i rozróżnianiem głosek w wyrazach
  •   problemy z poprawnym wymawianiem wielosylabowych słów
  •  mała precyzja ruchów dłoni, nieumiejętność wiązania kokardki, cięcia nożyczkami po śladzie
  • nieprawidłowy uchwyt kredki lub narzędzia pisarskiego
  •  nieprawidłowy kierunek kreślenia linii i liter
  •  problem z rysowaniem i odtwarzaniem szlaczków
  •  mylenie liter kształtopodobnych (m-n-u, p-b-d-g, l-ł-t)
  •  słaba orientacja w przestrzeni (nad, pod, za, obok) i w czasie (pory dnia)
  •  słabe zapamiętywanie liter, cyfr i kształtów geometrycznych
  •  ubogie słownictwo
  • liczne błędy gramatyczne
  •  kłopoty z uczeniem się sekwencji (wierszyki, dni tygodnia, miesiące)
  • niskie różnicowanie głosek podobnie brzmiących (z-s, g-k, p-b, t-d)
  • nieestetyczne próby pisania
  •  niska sprawność ręki piszącej
  •   brak ustalonej stronności ciała i dominującej ręki
  •   kłopot z opanowaniem zegara
  •  niska koordynacja ruchowa
  •  problem z nauczeniem się jazdy na rowerze i łapaniem piłki
  • Symptomy dysleksji u dzieci starszych (9–12 lat)
  •  trudności z płynnym czytaniem
  • trudności z rozumieniem czytanych treści
  •  wolne tempo dekodowania wyrazów
  •  mylenie liter w wyrazach
  •   nieortograficzny zapis wyrazów
  •  mylenie znaków i cyfr w matematyce
  •  kłopoty z podstawianiem do wzoru
  •  trudności w nauce geometrii i poruszaniu się na mapie
  • problem z nauczeniem się tabliczki mnożenia
  •  zapominanie bieżącej daty i dnia tygodnia
  •  mała organizacja własna („roztrzepanie”)
  •  zapominanie o zadaniach domowych, klasówkach i sprawdzianach
  •  niska umiejętność wypowiadania się na piśmie (np. lakoniczne wypracowania)
  • mylenie lewej i prawej strony
  •  mała orientacja na zegarze
  •   kłopoty z powiedzeniami i przysłowiami
  •  nieestetyczny zapis w zeszytach
  •  niska samoocena z powodu słabych osiągnięć w szkole

Symptomy dysleksji u młodzieży

  • wolne tempo czytania i nadal brak płynności
  •  nieprawidłowe odczytywanie słów lub całych informacji
  •  dalsze trudności w poprawnym zapisie słów
  •  nieestetyczne pismo, czasami zupełnie nieczytelne
  •  kłopoty z planowaniem, organizacją i układaniem w sekwencje
  •  nieumiejętność streszczania tekstu i selekcji informacji
  •  zwięzłe wypowiedzi pisemne (krótkie, nierozwinięte wypracowania, czasem nie na temat)
  •  trudności z robieniem notatek i przepisywaniem z tablicy
  •   unikanie zadań związanych z czytaniem i pisaniem
  •   słaba pamięć, wolne zapamiętywanie nowych treści
  •   mylenie niektórych liter lub wyrazów
  •   kłopot z szybkim nazywaniem przedmiotów lub przypominaniem sobie informacji
  •  mylenie znaków i symboli (matematyka, fizyka, chemia)
  •  słaba orientacja na mapie i w przestrzeni
  • niska samoocena z powodu powolnych postępów

Jeżeli pojawi się cokolwiek niepokojącego w zakresie funkcjonowania przedszkolnego lub szkolnego Państwa dziecka należy reagować i poszerzyć diagnozę  u specjalistów w poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Źródło: https://ortograffiti.pl/Strefa-Rodzicow

 149 Liczba odwiedzin,  6 Dzisiaj