Naukowcy uważają, że każdy człowiek ma jeden dominujący kanał uczenia się. Wartościowe jest znalezienie tego kanału, by wiedzieć, kiedy dziecko najlepiej przyswaja informacje i pomóc mu w skutecznej nauce.
Charakterystyka styli
Wzrokowiec:
lubi patrzeć,
przyglądać się rzeczom,
lubi posługiwać się tabelkami, wykresami, schematami,
preferuje pokazy, prezentacje,
interesuje się sztuką wizualna,
lubi pisać, rysować, notować,
lubi kolorowe otoczenie, rekwizyty,
dobrze zapamiętuje twarze, kolory, wygląd i szczegóły otoczenia,
potrzebuje wiele przykładów na tablicy,
zapamiętuje informacje w postaci obrazów,
ma wyczucie koloru,
Słuchowiec:
lubi rozmawiać, dyskutować,
lubi słuchać muzyki, muzyka go pobudza,
zwraca uwagę na jakość słuchanej muzyki,
lubi słuchać, jak ktoś mówi,
lubi opowiadać o czymś, jego ustne wypowiedzi są często długie,
dobrze zapamiętuje imiona, nazwy własne,
szybo uczy się ze słuchu piosenek, wierszyków, itp.
potrzebuje wyjaśnień słownych,
szybko się uczy, przysłuchując się innym lub głośno „przepowiadając” sobie materiał do nauczenia się.
Kinestetyk:
jego nauce zazwyczaj towarzyszy jakiś ruch, pstrykanie długopisem, machanie nogami, trzymanie czegoś w dłoniach,
lubi, gdy czynnościom towarzyszą emocje, ruch,
dobrze pamięta to, co sam robił,
żywo gestykuluje,
potrzebuje sposobności do poruszania się,
szybko się uczy chodząc i mówiąc lub wykonując czynności,
ruch na początku zajęć wywołuje gotowość i chęć do nauki,
potrzebuje większej ilości bodźców dotykowych, lubi dotykać, poruszać przedmiotami,
ma zdolności manualne,
Jak rozpoznać styl
Dziecko pamięta:
10% tego, co czyta
20% tego, co słyszy
30% tego, co widzi
50% tego, co widzi i słyszy
70% tego co samo pisze i mówi
90% tego co mówi i robi
Sprawdź dominujący kanał uczenia się swojego dziecka, zrób test, odpowiadając na pytania:
1 – zdecydowanie nie,
2 – raczej nie,
3 – trudno powiedzieć,
4 – raczej tak,
5 – zdecydowanie tak,
1 | Czy przed przystąpieniem do wykonywania zadania dziecko zadaje na jego temat wiele pytań, dyskutuje jego treść lub konsultuje się z wieloma osobami? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
2 | Czy rysunki, obrazki, schematy pomagają mu w nauce? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
3 | Czy lubi robić praktyczne ćwiczenia, eksperymenty? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
4 | Czy gdy uczy się wiersza, mówi go głośno, silnie modulując głos? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
5 | Czy lubi układać puzzle obrazkowe, grać w „memo”? Czy podczas gry pamięta pozycje obrazków? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | Czy woli czytać, siedząc na podłodze zamiast przy biurku lub woli uczyć się na świeżym powietrzu? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
7 | Czy łatwiej mu zapamiętać treść lekcji, wiesza, gdy gestykuluje, pokazuje ruchem? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
8 | Czy ucząc się mówi do siebie? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
9 | Czy dużo zapamiętuje, oglądając wideo telewizję? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
10 | Czy podczas uczenia się, pracy lubi mieć wokół siebie dużo przestrzeni? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
11 | Czy lubi przygotowywać się do szkoły wspólnie z kolegą lub koleżanką, omawiając zadania? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
12 | Czy przypominając informacje widzi miejsca na stronie,gdzie były zapisanie? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
13 | Czy najlepiej uczy się, wykonując praktyczne zadania, manipulując? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
14 | Czy ucząc się z książki, lubi robić krótkie notatki na marginesie lub na kartce? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
15 | Czy lubi grać w gry komputerowe? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
16 | Czy szybciej uczy się tabliczki mnożenia, wiersza huśtając się na fotelu, chodząc po pokoju? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
17 | Często podkreśla ważne zdania w tekście lubi używać kolorowych podkreślaczy? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
18 | Czy dobrze zapamiętuje informacje podane przez telefon? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
19 | Czy lepiej zapamiętuje, gdy narysuje schemat, wykres, mapę myśli, wpisze dane do tabelki? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
20 | Czy lubi uczyć się, głośno czytając lub wypowiadając zapamiętane informacje? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
21 | Czy najlepiej się uczy, oglądając eksponaty w muzeum historycznym, jarzyny na targu, kwiaty w ogrodzie, odwiedzając różne miejsca? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
22 | Czy szybko uczy się piosenek? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
23 | Czy najlepiej uczy się, manipulując, sklejając, budując modele, makiety? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
24 | Czy podczas zapamiętywania jakiegoś kształtu wodzi po nim lub nad nim palcem? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
25 | Czy wychodząc z lekcji, niemal wszystko pamięta? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
26 | Czy łatwo zapamiętuje listy, spisy, wykazy? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
27 | Czy często zmienia zdanie pod wpływem dyskusji z kolegą? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Tab. 2. Styl uczenia się. (Bogdanowicz M., 2007:111-113)
Teraz należy wyliczyć średnią, suma punktów z wskazanych pytań, należy podzielić przez ilość pytań i zaokrąglić.
Wzrokowiec – suma punktów za odpowiedzi do pytań: 2, 5, 9, 12, 15, 17,19, 21, 26
Słuchowiec – suma punktów za odpowiedzi do pytań: 1, 4, 8, 11, 18, 20, 22, 25, 27
Kinestetyk – suma punktów za odpowiedzi do pytań: 3, 6, 7, 10, 13, 14, 16, 23, 24
Profil:
Średni wynik | Wzrokowy | Słuchowy | Ruchowy |
1 |
|
|
|
2 |
|
| x |
3 | x | | x |
4 | x | x | x |
5 | x | x | x |
Tab.3. Styl uczenia się – wyniki. (Bogdanowicz M., 2007:111-113)
Dobieranie sposobu nauki do ucznia
Aby dobrze i skutecznie się uczyć trzeba, najpierw wytworzyć dobrą atmosferę do nauki. Bardzo ważne przy tym jest, by uwzględnić styl uczenia się dziecka.
Kinestetyk dobrze zareaguje, gdy przed nauką się trochę porusza, wykona jakieś ćwiczenie, dla słuchowca najlepsze będzie posłuchanie jakiejś muzyki, a dla wzrokowca, gdy będzie mógł od razu dany temat czy zagadnienie rozrysować.
Kinestetyk:
Korzystne jest dla niego, gdy:
Nauka rozpoczyna się od jakiś zajęć ruchowych
Podczas uczenia się dziecko nie zostaje bez ruchu, ale chodzi, gestykuluje, rysuje ilustracje do materiału, którego się uczy, itp.
Przywołuje nauczony materiał podczas, np. jazdy na wrotkach.
Odgrywa scenki, gdzie zamiast dialogu stosuje tekst, który ma przyswoić.
Umożliwiamy dziecku dotknąć modelu, urządzenia, itp., aby łatwiej zapamiętał materiał z przedmiotów ścisłych.
Podczas czytania książki dziecko robi notatki na jej marginesie informujące o treści.
W trakcie przerw od nauki, niech dziecko wykonuje jakieś ćwiczenia gimnastyczne.
Słuchowiec:
Najlepiej, gdy zacznie naukę od wysłuchania jakiejś relaksującej melodii, muzyki (polecany jest Mozart).
Powinien materiał do nauczenia nagrywać na kasetę i odsłuchiwać kilkakrotnie.
Powinien opowiadać na głos o tym, czego się nauczył.
Powinien być zachęcany do tworzenia swoich piosenek, melodii.
Powinien powtarzać materiał śpiewając, rapując.
Najlepiej relaksuje się, słuchając muzyki.
Wzrokowiec:
Rozpoczyna naukę od patrzenia się przed siebie, przez okno, itp.
Chętnie korzysta z rysunków, diagramów, tabelek, obrazów, filmów, ilustracji.
Powinien mieć w widocznych miejscach w pokoju porozwieszane plansze, arkusze z informacjami, rysunkami.
Najlepiej przyswaja informacje przez rysowanie map myśli, zestawów skojarzeń, schematów, wykresów.
Podkreśla na kolorowo ważne fragmenty tekstu w książce, rysuje wokół nich kółka, pętelki, ramki.
Podczas czytania powinien robić notatki na marginesach książki, streszczające jej treść.
Podczas przerw od nauki powinien wykonywać ćwiczenia kinezjologii edukacyjnej Dennisona.
Więcej informacji dostępnych w książkach:
1. Mańkowska I., 2005, Kreowanie rozwoju dziecka, Gdynia, Operon
Rozdział 2. Prezentacja stosowanych metod
2.1. Kinezjologia edukacyjna
2. Bogdanowicz M. 2007, Uczeń z dysleksją w domu, Gdynia, Operon
Rozdział 2. Księga porad, jak pomagać młodszemu dziecku
2.6. Ćwiczenia sprzyjające skutecznemu uczeniu się
2,749 Liczba odwiedzin, 1 Dzisiaj