Opracowanie: mgr A. Szymczuk-Szuma
Nie ma takiego drugiego produktu dla dzieci, który wzbudzałby tak wiele kontrowersji. Smoczek ma swoich zagorzałych zwolenników i przeciwników.
Dziecko przychodzi na świat z silnym odruchem ssania.
Ssanie jest dla malucha nie tylko sposobem odżywiania – zaspokaja też potrzebę bezpieczeństwa, ciepła, bliskości, koi i dostarcza miłych wrażeń. Zatem, kiedy dziecko jest zmęczone, znudzone, samotne, zdenerwowane – chce ssać.
Potrzeba ssania jest najsilniejsza pomiędzy drugim a czwartym miesiącem życia dziecka, potem stopniowo słabnie. Podawanie smoczka w tym wieku, wyłącznie w sytuacjach kryzysowych, nie powinno niemowlęcia uzależnić. Jeżeli smoczek towarzyszy mu tylko przy zasypianiu, to nie ma się czym martwić, pod warunkiem że pamiętamy, by wyjąć go z buzi, kiedy tylko dziecko uśnie. Natomiast, niepokojące jest, jeśli dziecko bardzo często w ciągu dnia ssie smoczek i jest to dla niego jedyny sposób radzenia sobie z napięciem czy stresem.
Warto pamiętać, że takie nadmierne przywiązanie do smoczka musi mieć swoją przyczynę. Być może dziecko nie doświadcza nowych wrażeń, zabaw z rodzicami, spacerów, które są okazją do poznawania świata? Może brakuje mu ciepłej, bliskiej więzi z mamą, czytania książeczek i baraszkowania? Może w domu panuje nerwowa atmosfera? Może dziecko ma nieuporządkowany rytm dnia, a w jego codziennym życiu brak kojących rytuałów?
Zatem, … warto o to zadbać.
Smoczek pomaga wcześniakom w nauce funkcji ssania. Naukowcy z Turcji odkryli, że podawanie smoczków wcześniakom w szpitalu skraca czas potrzebny do przejścia na żywienie doustne.
U niemowląt urodzonych przedwcześnie pewne umiejętności nie są jeszcze w pełni dojrzałe, dlatego w celu stymulowania reakcji ssania, podawany jest wcześniakom smoczek. Trening smoczkowy, czyli nieodżywcze ssanie (NNS) smoczka ma ułatwić dziecku gotowość do ssania odżywczego (NS) i karmienia doustnego.
Smoczek dla dziecka, które urodziło się przed terminem, powinien być mniejszy niż dla urodzonego o czasie noworodka. Niektórzy producenci (np. Philips, Lil’Pacee, Nuk, Difrax) mają w ofercie smoczki dla dzieci urodzonych przedwcześnie dopasowane nawet do tygodnia ciąży, w którym dziecko się urodziło. Takie smoczki są dopasowane kształtem i rozmiarem do wielkości jamy ustnej i do możliwości takich maleńkich dzieci.
Kiedy wcześniak osiągnie odpowiednią wagę, można mu podać smoczek dla noworodka.
Nie poleca się podawania smoczka w pierwszych dniach, gdy dziecko dopiero uczy się ssać, ponieważ mechanizm ssania smoczka i piersi jest inny. Noworodek, który dostaje smoczek, może mieć problem z właściwym chwytaniem brodawki. Z wprowadzeniem uspokajacza lepiej zaczekać, aż się tego nauczy – następuje to zwykle około 3-4. tygodnia życia.
SMOCZKI Smoczki SMOczki smoczki smoczki SMOCZKI smoczki SMoczki
Wybór smoczka.
Przy wyborze smoczka powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na:
- rozmiar smoczka – smoczki są oznaczone wg wieku, np. 0+, 0-3 m itp. Źle dobrany smoczek wpływa negatywnie na pracę mięśni, zaburzając rozwój szczęk, podniebienia oraz mięśni policzków, co może prowadzić do wad zgryzu i wymowy. Za duży smoczek powoduje z kolei dławienie się niemowlaka.
- materiał, z jakiego smoczek jest wykonany – dostępne na rynku smoczki wykonane są z kauczuku, lateksu lub silikonu. Smoczki kauczukowe powoli odchodzą w przeszłość, a lateks może uczulać. Smoczki silikonowe są najtrwalsze i te będą najlepsze dla noworodka.
- tarczę – powinna być większa niż buzia dziecka i mieć otwory wentylacyjne. Zapewniają one dostęp powietrza, co zapobiega odparzeniom od zalegającej pod nią śliny, chronią przed wysypką.
- kształt – smoczek powinien imitować sutek mamy, gdyż taki będzie rozciągał się podczas ssania podobnie jak brodawka i wymuszał właściwe ułożenie języka.
- certyfikaty i atesty – warto sięgać po smoczki, które mają atesty bezpieczeństwa, są rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Ortodontyczne, nie zawierają szkodliwych substancji (BPA free).
Odstawienie smoczka
Pierwszą próbę wyeliminowania smoczka można podjąć między 5. a 6. miesiącem życia lub po 7. miesiącu, chociaż może okazać się, że jest to w tym czasie dla dziecka trudne, z uwagi na ząbkowanie. Według zaleceń specjalistów ze smoczka najlepiej jest całkowicie zrezygnować do 12. miesiąca życia (maksymalnie do 18. miesiąca życia).
Smoczek a zgryz.
Smoczek może powodować wady zgryzu, ale żeby do tego nie doszło, lepiej kupować modele o kształcie anatomicznym przypominającym brodawkę i dbać o to, by dziecko miało smoczek w buzi jak najrzadziej i jak najkrócej. Ssanie kciuka ma znacznie gorszy wpływ na zęby dziecka niż ssania smoczka, ponieważ deformuje nie tylko zgryz, ale również kształt podniebienia i ustawienie dolnej szczęki. Poza tym, łatwiej odzwyczaić malucha od smoczka niż od ssania kciuka.
Jeśli więc dziecko uparcie wkłada do buzi i ssie swój palec, zdecydowanie lepiej podać mu odpowiednio dobrany smoczek.
Podsumowując, smoczek nie jest złem ostatecznym, pod warunkiem, że jest odpowiednio dobrany i jest stosowany doraźnie.
Nadrzędnym warunkiem dotyczącym stosowania smoczka u dziecka jest rozwaga rodzica i tej rozwagi Państwu życzę.
Bibliografia:
https://mamotoja.pl/niemowle/pielegnacja/czy-dziecko-powinno-ssac-smoczek-2564-r1/
https://medmesklep.pl/blog/jaki-smoczek-dla-niemowlaka-wybrac-od-kiedy-uzywac,71997.html
https://whisbear.com/pl/blog/kiedy-dawac-smoczek/
https://magazyn.ceneo.pl/artykuly/smoczki-dla-niemowlat-ranking
https://panilogopedyczna.pl/2022/02/wszystko-co-powinienes-wiedziec-o-smoczku-z-punktu-widzenia-logopedy/
https://logopedycznesos.pl/pomoce/
https://dziendobry.tvn.pl/parenting/jak-wybrac-pierwszy-smoczek-dla-dziecka-5433854
http://www.poradnia-pleszew.org.pl/pdf/mjm.pdf
http://www.sbc.org.pl/Content/321469/PDF/Neurologopedia%20w%20teorii%20i%20praktyce_150_75.pdf
https://forumlogopedy.pl/artykul/zaburzenia-czynnosci-fizjologicznych-w-obrebie-narzadu-mowy-a-wady-artykulacyjne
2,384 Liczba odwiedzin, 3 Dzisiaj