Jak zachęcić i zmotywować dziecko do nauki czytania i pisania

(Ostatnia zmiana: 7 października 2010)

 

CZTEROLATKI

 

  • Ustal rytuał codziennego czytania o tej samej porze.
  • Czytaj w sposób ekspresyjny. Silnie zaznaczaj rytm zdania i rymy oraz czytaj kwestie poszczególnych bohaterów innymi głosami.
  • Często odwiedzaj z dzieckiem bibliotekę i zachęcaj malca do wspólnej zabawy z książkami.
  • Śpiewaj piosenki i recytuj wierszyki.
  • Dawaj dziecku materiały do kolorowania, przerysowywania i wycinania: bawcie się układankami.
  • Rozmawiaj z dzieckiem o codziennych wydarzeniach.
  • Wyjaśniaj, co robisz, i jak działają otaczające was przedmioty.
  • Angażuj dziecko do zabawy wymagającej wykonywania poleceń, słuchania, rozwiązywania problemów i przestrzegania kolejności.
  • Dawaj dobry przykład. Pokazuj dziecku, że czytanie to przyjemna i ważna czynność.

 

PIĘCIOLATKI

  • Codziennie czytaj na głos różne historie i rozmawiaj o nich z dzieckiem.
  • Wyrób dziecku kartę biblioteczną i regularnie odwiedzajcie bibliotekę.
  • Wypożyczajcie i recytujcie bądź śpiewajcie proste rymowanki i piosenki.
  • Czytajcie i recytujcie bądź śpiewajcie proste rymowanki i piosenki.
  • Postaraj się by dziecko widziało, że czytasz dla przyjemności.
  • Oddaj do dyspozycji dziecka pudło pełne kredek i arkuszy papieru.
  • Słuchaj co mówi twoje dziecko i namawiaj je, aby słuchało innych.

 

SZEŚCIOLATKI

  • Baw się z dzieckiem w gry językowe, aby rozwijać zakres jego słownictwa, zdolności rozwiązywania problemów oraz ćwiczyć znajomość dźwięków odpowiadających poszczególnym literom.
  • Zachęcaj dzieci do zadawania pytań dotyczących konkretnych słów.
  • Rozmawiajcie o trudnych słowach i pojęciach.
  • Opowiadaj o autentycznych i wymyślonych wydarzeniach, aby rozwijać w malcach zrozumienie fabuły.
  • Słuchaj, jak dzieci czytają na głos.

 

 

Dlaczego wspólne czytanie z dzieckiem jest tak ważne?

 

 

CZYTANIE MAŁYM DZIECIOM NIE TYLKO WSPOMAGA U NICH NAUKĘ JĘZYKA, ALE PRZYSPIESZA ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI CZYTANIA I WPŁYWA NA POSTĘPY W SZKOLE.

 

 

CZYTANIE DZIECKU NA GŁOS:

  • pobudza jego wyobraźnię,
  • rozwija w nim zainteresowanie książkami,
  • rozwija u niego zdolności słuchowe,
  • poszerza jego słownictwo,
  • pomaga mu zrozumieć zasady fabuły i „książkowy język”,
  • wzmacnia więzi między czytającym opiekunem i dzieckiem,
  • zapewnia malcowi wzór do naśladowania.

 

Zadowolenie z postępów!

 

  • Pierwsze słowa wypowiedziane przez nasze dziecko wywołują ogromną radość zarówno rodziców jak i krewnych.
  • Śmiejemy się, bierzemy dziecko na ręce i go przytulamy.
  • Namawiamy dziecko, aby powtórzyło swoje pierwsze słowo jeszcze raz, by powiedziało go przez telefon do znajomych.
  • Podobne zadowolenie wywołują pierwsze kroki dziecka.
  • Nauce czytania powinien towarzyszyć taki sam entuzjazm. To równie złożona umiejętność jak mówienie czy chodzenie.
  • Postaraj się znaleźć sposób na okazywanie radości z każdego malutkiego postępu czynionego przez dziecko np.
    • zaproś inne dzieci, aby wysłuchały bajki wymyślonej przez twoje dziecko,
    • reaguj entuzjazmem słysząc jak twoje dziecko układa rymy,
    • zachęcaj dziecko do stworzenia listy umiejętności, które ma zdobyć, z zaznaczeniem postępów.


Pięć elementów skutecznego czytania

 

Aby dziecko nauczyło się czytać musi przyswoić pięć podstawowych elementów składających się na umiejętność skutecznego czytania

  1. Słyszenie fonemów lub dźwięków w słowach.
  2. Rozpoznawanie często używanych słów.
  3. Fonetyczny rozbiór słów.
  4. Rozpoznawanie poszczególnych liter alfabetu.
  5. Rozumienie treści przeczytanego tekstu dzięki dyskusji o nim i jego ponownemu czytaniu.

 

A R

 

I b

 

o k u

 

g T e

 

„Tyle liter w alfabecie!

Zapamiętać trudno je!

Każda jednak jest ciekawa!

Dajmy spokój, sami wiecie,

że czytanie to zabawa!”

 

 735 Liczba odwiedzin,  2 Dzisiaj