Obecna
sytuacja spowodowana epidemią koronawirusa, zaskoczyła nas wszystkich. Jest to
trudny czas. Wymaga on od każdego dużo siły i zrozumienia.
Zgodnie ze stanowiskiem MEN nie jest to czas
wolny. Aby zapobiec zaległościom w nauce, uczniowie powinni systematycznie
pracować. Zmiana rytmu dnia, może spowodować problemy z zarządzaniem własnym
czasem. Ważnym jest, żeby zorganizować sobie dzień we właściwy sposób. Zgodny z
zasadami higieny pracy. Powinien się w nim znaleźć czas na naukę, wypoczynek i
rozrywkę, rozmowy z bliskimi oraz codzienne obowiązki. Brak dotychczasowych
harmonogramów i odgórnie wyznaczonych obowiązków, może zaburzyć prawidłowy rytm
dnia oraz spowodować chaos i frustrację. Należy pamiętać, iż w rytmie dnia, są
godziny szczególnie wydajne dla pracy umysłowej. Jest to czas pomiędzy
godzinami 9 a 14, oraz 16 a 18. Procesy zapamiętywania, analizowania,
przebiegają wówczas najsilniej.
Aby zminimalizować niedogodności wynikające z
zawieszenia zajęć w szkole, proponujemy:
Jak się uczyć – zasady
Higiena uczenia się:
• Siadając do nauki bądź wypoczęty, wyspany, nie głodny i nieprzejedzony.
• Pamiętaj o świeżym powietrzu (wywietrz pomieszczenie, w którym będziesz się uczył).
• Pamiętaj o wygodnym krześle, biurku lub stole.
• Oświetlenie nie za jasne i nie za ciemne – najlepiej z lewej strony.
• Ważny jest Twój komfort psychiczny, im mocniej będziesz mógł skupić się na nauce, tym lepiej.
Organizacja nauki:
• Wybierz do nauki miejsce ciche i spokojne (bez towarzystwa, które utrudnia koncentrację)
• Konieczne wyłącz TV, radio (możesz włączyć cichą muzykę – ale bez słów).
• Zachowaj porządek w miejscu nauki (albo przynajmniej taki bałagan, który nie przeszkadza).
• Zgromadź w pobliżu potrzebne Ci pomoce.
• W racjonalnej nauce pomaga planowanie nauki, nie warto uczyć się nocą.
• Zrób plan, według którego chcesz się uczyć
Sposoby uczenia się:
• Powtarzanie jest najlepszym sposobem na zapamiętywanie.
• Powtarzać należy: głośno, często, ostatnie powtórzenie ostatniego dnia wieczorem.
• Przepytuj sam siebie.
• Rób notatki – używając kolorowych pisaków do podkreślania zasadniczych kwestii oraz kartek do oddzielania partii materiału.
• Rysuj wykresy i ilustracje na dany temat.
• Wykorzystuj inne formy aktywności aby lepiej zapamiętać – używaj atlasów, leksykonów, encyklopedii, słowników. Wyjaśnij komuś, przedyskutuj, opowiedz, pomóż słabszemu w nauce (da się online).
• Jeżeli Ci to pomaga spaceruj albo chociaż wystukuj rytm podczas zapamiętywania.
• Zaczynaj uczyć się zawsze od najtrudniejszych przedmiotów (lub najnudniejszych). Zaczynanie od najłatwiejszych powoduje, że ,,zawsze coś jeszcze wisi nad głową”.
• Przeplataj przedmioty ścisłe, humanistycznymi np. po historii ucz się matematyki, potem polskiego, potem fizyki…
• Reaguj na objawy przemęczenia (trudności w skupieniu uwagi) – rób przerwy po przyswojeniu każdej partii materiału.
• Ucz się systematycznie, nie zrywami.
• Jeśli masz zadaną lekcję pamięciową we wtorek (a masz jej nauczyć się na czwartek) to lepiej uczyć się jej we wtorek – w środę powtarzać.
• Lekcje z dnia na dzień – uczymy się na początku, a jeśli jest bardzo trudna, wracamy na końcu (dobrze jest powtórzyć – rano).
• Najpierw czytamy. Pierwszy raz bez podkreślania, drugi raz podkreślając lub notując najważniejsze rzeczy. Powtarzać należy najpierw zaglądając do tekstu, potem bez zaglądania. Przerwa i ponownie powtarzamy. Po dniu przerwy (mózg pracuje porządkując materiał – nawet jeśli o tym nie myślimy) powtarzamy jeszcze raz – lepiej kilka razy.
Zasady sprzyjające zapamiętywaniu
Rozumienie:
• Próbuj zrozumieć jak najwięcej z materiału, którego uczysz się.
• Pamiętamy lepiej to, co rozumiemy.
• Uważaj na lekcjach (szczególnie kiedy jest nowy materiał).
• Uzupełniaj na bieżące lekcje, na których nie byłeś obecny.
• Poproś kogoś o wyjaśnienie.
• Korzystaj z leksykonów, słowników dla wyjaśniania np. niezrozumiałych wyrazów.
Rozłożenie nauki w czasie:
• Oznacza, że lepiej uczyć się codziennie pół godziny, niż raz w tygodniu 3,5 godziny.
• Pamiętaj o planowaniu i systematyczności.
Uczenie się na głos:
• Angażuje wzrok, słuch.
• Sprzyja koncentracji.
• Zamiast powtarzać czytanie, lepiej po przeczytaniu próbować to opowiedzieć.
Utrwalanie:
• Powtarzamy lekcje po cichu lub na głos, aż do momentu, kiedy potrafimy powtórzyć materiał bez pomyłek. Zasada całości:
• Lekcji nawet długiej (6 – 8 stron) zaczynamy uczyć się od przeczytania całości.
• Jeśli nie jest długa nie dzielimy jej na fragmenty.
• Jeśli podzielimy materiał do nauczenia na fragmenty, uczymy się każdego, z kawałkiem” który już wcześniej opanowaliśmy
Zaufanie do swoich możliwości:
• Lęk, niepewność, trema obniżają sprawność naszej pamięci.
• Należy mieć wiarę w to, że wszystkiego można się nauczyć.
• Pamiętaj o pozytywnym myśleniu.
• Wykorzystaj afirmacje.
Zasada kontrastu:
• Łatwiej zapamiętujemy to, co wyróżnia się od tła.
1,432 Liczba odwiedzin, 1 Dzisiaj