Prawidłowy rozwój widzenia – etapy

(Ostatnia zmiana: 7 października 2010)

 

 

 

I ETAP – 1-3miesiąc życia.
Reakcja na prezentowane bodźce wzrokowe, odbieranie informacji wzrokowych
(następuje reakcja źrenic na światło- odruchowe zamykanie lub zaciskanie powiek ,dziecko uważnie wpatruje się w twarz najbliższych osób rozróżnia kontury: proste, pionowe i poziome wzory i rozmiary –najlepiej czarno-białe), fascynuje się różnymi źródłami światła -błyszczące przedmioty, jaskrawe kolory, przygląda się własnej ręce, spogląda do góry na zabawki, kieruje oczy w stronę źródła dźwięku, rozwija się koordynacja obu gałek ocznych, odwzajemnia uśmiech)

II ETAP – 4-12 miesiąc życia.

Rozwijanie i wzmacnianie kontroli gałek ocznych, początki wybierania i różnicowania obiektów o wyraźnych barwach i kształtach (płynnie śledzi wzrokiem, rozwinięte jest widzenie obuoczne, przechyla głowę żeby spojrzeć
w wybranym kierunku, lubi różne kształty i formy geometryczne)

 

III ETAP – 1-3 rok życia.

Rozróżnianie, rozpoznawanie i posługiwanie się konkretnymi obiektami (szereguje klocki i buduje wieże z klocków, interesuje się książeczkami, lubi bazgrać linie grubymi kredkami- orientacja pionowa, współdziała w czynnościach samoobsługowych)

 

IV ETAP 2-4 rok życia.

Rozróżnianie, identyfikowanie kształtów, obiektów oraz obrazków przedstawiających przedmioty, ludzi, akcje (śledzi wzrokiem w pełnym zakresie ruchu i wg potrzeb, doskonali się koordynacja wzrokowo-ruchowa i manipulacja, lubi układanki przedmiotowe, obrazkowe oraz zabawy w chowanegoz zabawkami i ludźmi,)

 

V ETAP- 3-5 rok życia.

Zapamiętywanie szczegółów w obrazkach i wzorach, odnoszenie części do całości, rozróżnianie figury i tła w perspektywie blisko-daleko (zna podstawowe figury geometryczne, rozpoznaje i nazywa barwy, wyraźnie widzi i rozpoznaje przedmioty na obrazkach pod różnym kątem, sortuje przedmioty i grupuje, dzieli na kategorie wg wielkości, barwy, długości, układa historyjki obrazkowe, rozwija się wzrokowa orientacja przestrzenna)

 

VI ETAP- 5-8 rok życia.

Rozróżnianie, identyfikowanie, spostrzeganie, odtwarzanie: figur abstrakcyjnych, znaków (cyfry i litery), układów na obrazkach w figurach przestrzennych i znakach, pojedynczych i złożonych znaków.

 

 220 Liczba odwiedzin,  1 Dzisiaj