„Lewa ręka, prawa ręka w domu sprawnie działa, sprząta, myje, gotuje oraz rysuje”

(Ostatnia zmiana: 19 marca 2020)
Ilustracja:Frank Endersby

Codzienne czynności samoobsługowe oraz obowiązki domowe są dla nas rodziców czymś powszednim i naturalnym. Dlatego nie zastanawiamy się jak wielkiej precyzji
i dokładności potrzebujemy w ruchach dłoni i palców w celu wykonania zadań domowych. Tymczasem, aby się ich nauczyć musimy dobrze skoordynować mięśnie palców. Co należy zatem zrobić?  Ćwiczyć, powtarzać czynności, ćwiczyć!!!

Do nauki pisania i innych precyzyjnych czynności przygotowują codzienne zajęcia.

Dlatego Drogi Rodzicu!!! Zwłaszcza teraz w czasie pandemii kiedy jesteś z dzieckiem
w domu pozwól przedszkolakowi na sprzątanie, przebieranie, mycie, gotowanie, rysowanie.

Zanim dziecko opanuje umiejętność pisania, musi przejść kilka kroków poprzez częste wykonywanie ćwiczeń:

  • Ćwiczenia samoobsługowe i zadania domowe: mycie zębów, mycie i wycieranie twarzy i rąk, ubieranie (w tym zapinanie i odpinanie guzików, sznurowanie), samodzielne spożywanie posiłków i przygotowanie zastawy, sprzątanie (ścielenie łóżka, układanie ubrań, ściąganie prania, podlewanie kwiatków, mycie podłogi itp.), gotowanie (wałkowanie ciasta, przesiewanie mąki, przygotowanie ciasteczek
    z wykorzystaniem foremek, przeciskanie ziemniaków przez tzw. praskę itp.).

Dziecko ubierając się samodzielnie nabywa nie tylko nowej umiejętności, ale uczy się też poruszać ręką w określonych kierunkach (góra-dół, do wewnątrz i na zewnątrz). Ruchy te są identyczne jak te, które musi znać przy wykonywaniu czynności piśmienniczych. Z kolei zapinanie guzików, posługiwanie się sztućcami, wiązanie sznurowadeł, to ćwiczenie prawidłowego chwytu narzędzia graficznego (tzw. „chwyt pęsetkowy”- trzech palców: kciuka, palca wskazującego i środkowego), który pozwoli na ruchy płynne przy pisaniu i mniejszą męczliwość ręki.

  • Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne: przewlekanie sznurków np. przez dziurki w kartce, nawijanie tasiemek i włóczki na rolkę, nawlekanie koralików na sznurek, odkręcanie i zakręcanie śrubek/butelek, zapinanie różnych klamerek, zbieranie drobnych elementów dwoma palcami np. ziarenek grochu, ryżu, malowanie palcami, lepienie z plasteliny i masy solnej, owijanie skakanki/włóczki na dłoni przez jej obroty w nadgarstku, frotaż (technika odciskania faktury dowolnych przedmiotów np. liście, klocki na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie go ołówkiem), rysowanie świecą, malowanie pastą do zębów, malowanie pianką do golenia wyizolowanych ruchem palca wskazującego, kalkowanie, rysowanie po śladzie, pisanie węglem, rysowanie szlaczków, zapełnianie konturów obrazka, rysowanie oburącz (dziecko rysuje po śladzie jednocześnie obiema rękoma, tak by zachować zasadę lustrzanego odbicia), wycinanie po linii prostej/falistej itp.
  • Ćwiczenia  ogólnorozwojowe, w tym ćwiczenie rąk (wymachy do przodu i do tyłu, krążenie ramion, chwyty oburącz i jedną ręką (np. piłeczka do tenisa), ćwiczenia równoważne na narysowanej ścieżce itp.                          

Warto wykorzystać nośniki informatyczne i programy komputerowe do ćwiczeń zwłaszcza ramion i pasa barkowego, które wpływają na umiejętności manualne.

Na poprawność pisma wpływają także:

  • Właściwa pozycja podczas pisania:
  • Stopy należy oprzeć o podłogę
  • Obie ręce ułożyć na stole (takie ułożenie utrzymuje równowagę ciała, zapewnia koordynację półkul mózgowych i określa funkcję obu rąk
  • Pośladki i uda wsparte są na krześle
  • Prosty kręgosłup
  • Prawidłowy chwyt przyborów do pisania:
  • Ołówek należy trzymać chwytem pęsetkowym pomiędzy kciukiem i lekko zgiętym palcem wskazującym, opierając go na palcu środkowym
  • Ołówek powinien być trzymany ok. 2 cm od powierzchni papieru
  • Odpowiednia wysokość biurka:
  • Jeżeli jest za wysokie dziecko musi unosić barki, co wpływa na wzrost napięcia mięśniowego i zwiększa męczliwość ręki
  • Prawidłowe ułożenie zeszytu:
  • Zeszyt powinien być ułożony na linii środkowej ciała z lekkim pochyleniem lewego dolnego rogu kartki bliżej piszącego (u dzieci leworęcznych- prawego dolnego rogu)

Drogi Rodzicu!!!

  • Bądź otwarty na pomysły dziecka
  • Nie wyręczaj dziecka, ale nadzoruj i pokazuj jak daną rzecz/czynność wykonać. Dzięki temu szybciej będzie samodzielne
  • Pozwól dziecku poczuć się ważnym i odpowiedzialnym za zadanie
  • Stosuj pochwałę, bądź życzliwy i cierpliwy

Dzięki takiej postawie efektywnie wykorzystacie czas spędzony w domu razem, odkryjecie swoje zdolności i możliwości. Dziecko natomiast nabywając w/w umiejętności manipulacyjne, graficzne i praktyczne wykona pierwszy krok do pisania, czyli rozpoczęcia przygody ze szkołą.

POWODZENIA !!!

Opracowała: Anita Nowak-Zielińska (pedagog)

 511 Liczba odwiedzin,  1 Dzisiaj