W roku szkolnym 2009/2010 proponujemy następujące formy zajęć grupowych:
Dla dzieci w wieku od urodzenia do 6 lat, ich rodziców i nauczycieli
- Zajęcia terapeutyczne dla dzieci z zakłóceniami rozwoju emocjonalno- społecznego wspólnie dla dzieci i rodziców.
Jeden cykl zajęć obejmuje 7 spotkań 2-godzinnych odbywających się raz z tygodniu. Do grupy terapeutycznej kwalifikowane są dzieci po zdiagnozowaniu problemu dziecka podczas wizyt indywidualnych.
- Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Prowadzone są 4 grupy z częstotliwością raz na 2 tygodnie. Kwalifikacji do grup dokonują pracownicy poradni.
- Zajęcia psychoprofilaktyki rozwoju i edukacji z całą grupą przedszkolną.
Na terenie przedszkola, po wcześniejszym omówieniu problemu danej grupy i uzgodnieniu terminu zajęć – 1 cykl zajęć w roku szkolnym.
- Zajęcia warsztatowe dla rodziców na terenie przedszkoli.
Proponowana tematyka spotkań:
- Dojrzałość szkolna – wybrane aspekty,
- Praca z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo,
- Jak skutecznie stymulować rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym?
- Zachowania agresywne u dzieci w wieku przedszkolnym,
- Postępowanie z dzieckiem 3-4 letnim, przejawiającym upór i chwiejność emocjonalną,
- Problemy adaptacyjne u dzieci rozpoczynających uczęszczanie do przedszkola,
- Wpływ telewizji i komputera na rozwój i funkcjonowanie dzieci w wieku przedszkolnym.
- Zajęcia warsztatowe dla nauczycieli przedszkoli i opiekunów żłobków.
Proponowana tematyka zajęć:
- Jak rozmawiać z rodzicami o problemach dziecka?
Dla uczniów szkół podstawowych i ich rodziców:
- Zajęcia dla dzieci wykazujących specyficzne trudności w uczeniu się. Kwalifikacji dokonują pracownicy poradni po przeprowadzonej diagnozie psychologiczno-pedagogicznej. Zajęcia odbywać się będą w okresie od października 2007 do czerwca 2008, z częstotliwością dwa razy w miesiącu.
- Zajęcia dla dzieci z klas I-III z grupy ryzyka dysleksji i z zakłóceniami w sferze emocjonalno-społecznej.
- Zajęcia dla uczniów klas I-III i IV– VI z zakłóceniami rozwoju emocjonalnego (od października 2007r).
- Zajęcia psychoprofilaktyczne wspierające rozwój emocjonalno-społeczny dzieci uzdolnionych muzycznie.
- Zajęcia z całymi klasami ukierunkowane na tematykę zgłoszoną przez wychowawców ( decyduje kolejność zgłoszeń).
- Spotkania warsztatowe dla rodziców.
Proponowana tematyka:
- Jak skutecznie wychowywać dziecko?
- Przyczyny powstawania specyficznych trudności w pisaniu i czytaniu,
- Rozwijanie umiejętności wychowawczych
- oraz tematyka zgłoszona przez szkoły
- Organizowanie na terenie poradni grup wsparcia dla rodziców ( w zależności od potrzeb).
- Zajęcia warsztatowe dla nauczycieli wychowania fizycznego na temat „Rola wychowania fizycznego w profilaktyce dysleksji”.
- Zajęcia dal uczniów klas III Szkoły Podstawowej z grupy ryzyka dysleksji oraz wykazujących zakłócenia w rozwoju emocjonalno-społecznym (od listopada 2008r)
- Zajęcia dla uczniów klas IV Szkoły Podstawowej wspierające w dojrzewaniu do podejmowania prawidłowych decyzji zawodowych (od X 2008 – i warsztaty dla rodziców tych dzieci).
- Zajęcia z klasą VI – „Jak radzić sobie ze stresem”.
Dla młodzieży gimnazjalnej, jej rodziców i nauczycieli
- Zajęcia aktywizujące do wyboru zawodu „Kim będę”. Są to kilkugodzinne warsztaty dla całej klasy organizowane na terenie szkoły z udziałem wychowawcy w okresie od października 2007 do kwietnia 2008.
- Zajęcia dla młodzieży klas I i II gimnazjum z zakłóceniami rozwoju emocjonalnego i podejrzeniem dysleksji. Kwalifikacji dokonują pracownicy poradni po przeprowadzonej diagnozie psychologiczno-pedagogicznej.
- Zajęcia warsztatowe z całymi klasami.
Proponowana tematyka:
- Jak radzić sobie ze stresem?
- Techniki skutecznego uczenia się
- Zajęcia dla uczniów klas I Gimnazjum wspierające ich w dojrzewaniu do podejmowania prawidłowych decyzji zawodowych (od I 2009 roku – i warsztaty dla rodziców tych dzieci).
- Zajęcia warsztatowe dla rodziców uczniów klas III gimnazjum „Kim będzie moje dziecko?”
Dla młodzieży ponadgimnazjalnej, jej rodziców i nauczycieli
- Zajęcia aktywizujące wybór zawodu w klasach II licealnych na temat: „Decyduję o sobie”. Są to kilkugodzinne warsztaty dla całej klasy na terenie szkoły, w których uczestniczy wychowawca (październik 2007 – marzec 2008).
- Zajęcia interwencyjne z klasami w sytuacjach problemowych (zgodnie ze zgłoszeniami).
- Warsztaty psychologiczne dla młodzieży na temat „Sposoby radzenia sobie ze stresem”.
W roku szkolnym 2009/2010 planujemy:
- Objęcie kolejnej grupy dzieci 6-letnich i młodszego wieku szkolnego badaniami przesiewowymi w ramach Programu „Słyszę”.
- Włączenie się do działań na rzecz rodzin z dzieckiem specjalnej troski, m. in. poprzez udział w koncercie integracyjnym w Akademii Muzycznej w Katowicach we współpracy z Polskim Towarzystwem Higieny Psychicznej.
- Kontynuowanie spotkań z pedagogami szkolnymi – grupa wsparcia.
- Spotkania z młodszymi nauczycielami – grupa wsparcia.
Opracował Zespół Pracowników Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej w Będzinie
596 Liczba odwiedzin, 2 Dzisiaj