Gala Finałowa Powiatowego Konkursu „Żyję zdrowo na sportowo” pod patronatem Starosty Będzińskiego Pana Sebastiana Szaleńca

(Ostatnia zmiana: 2 czerwca 2025)

W dniu 29 maja 2025r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Będzinie odbyła się Gala Finałowa V edycji Powiatowego Konkursu „Żyję zdrowo na sportowo”. Jest to cykliczne przedsięwzięcie, którego głównym celem jest promocja zdrowego stylu życia wśród uczniów szkół podstawowych powiatu będzińskiego. Uroczystego otwarcia Gali dokonali Pan Starosta Będziński Sebastian Szaleniec oraz Pani dyrektor Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Będzinie – Anna Łoś.

Swoją obecnością zaszczycili nas również:

Pan Dawid Ryndak –  – piłkarz Zagłębia Sosnowiec

Pan Mateusz Szpernalowski – MKS Będzin

ŁOWCA – maskotka Zagłębia Sosnowiec

a także

młodzież z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Będzinie pod opieką Pani Agaty Sukiennik i Marty Pasamonik, którzy zaprezentowali niezwykłe układy taneczne. Bardzo dziękujemy😊

Wyniki Konkursu Literackiego:

I miejsce:       HANNA Stanek

Szkoła Podstawowa im. Emilii Gierczak w Gródkowie

III miejsce:     Alicja Białas, Karol Białas, Julia Borek

Szkoła Podstawowa nr 3 w Będzinie

II miejsce:      PAWEŁ GRZESIEK, WIKTORIA PYTLIK, JAKUB DULIK

Zespół Szkolno – Przedszkolny w Dobieszowicach

WYNIKI KLASYFIKACJI OGÓLNEJ:

I MIEJSCE    i  CERTYFIKAT „SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWY STYL ŻYCIA”

otrzymała

Szkoła Podstawowa im. Emilii Gierczak w Gródkowie

II MIEJSCE:             Szkoła Podstawowa nr 3 w Będzinie

III MIEJSCE:            Szkoła Podstawowa nr 2 w Będzinie

Serdecznie dziękujemy zaproszonym gościom, uczestnikom wraz z opiekunami,
a także sponsorom nagród w konkursach – Panu Staroście Będzińskiemu Sebastianowi Szaleńcowi oraz FIRMIE PROFES Mariusz Dyduch.

Zapraszamy na kolejne edycje 😊

Anna Augustyńska – Czerwińska

Tomasz Hałat


CZĘŚĆ LITERACKA KONKURSU  – recenzje

I MIEJSCE

HANNA Stanek

ze Szkoły Podstawowej im Emilii Gierczak w Gródkowie

Hania stworzyła niezwykle ciekawe opowiadanie skoncentrowane wokół słowa „operacja”. Już sam wstęp będący bezpośrednim zwrotem do czytelnika – pobudza zaciekawienie, buduje napięcie i zachęca do czytania.

Uporządkowane rozwinięcie ma charakter detektywistycznej historii, która rozpoczyna się w siedzibie Tajnej Agencji do Spraw Niewiarygodnie Ważnych. Placówka podzielona jest na wiele sekcji, w tym: Dział Ochrony Kuchni Włoskiej (który np. zajmuje się pilnowaniem, żeby ludzie nie używali ketchupu ani ananasa na pizzy), Dział Sztucznej Przesady (zajmujący się kontrolą dodatków takich ja polewy, syropy, bita śmietana do potraw) czy Dział Przesolonego Horroru – który pilnuje ilości soli w posiłkach. A także najważniejsza sekcja WZ, czyli Wydział Zdrowia – który odpowiada za zdrowy tryb życia.

Podstawowym zabiegiem stylistycznym jest personifikacja, czyli nadawanie ludzkich cech przyprawom, ziołom, nasionom, takim jak MAK, PESTKA  czy BAZYLIA – ze świetnym wyczuciem smaku, która miała objąć stanowisko kucharki w szkolnej stołówce,

Pojawiają się zatem liczne pseudonimy, nagłe zmiany akcji. Narrator prezentuje się jako erudyta, znawca dobrych manier i koneser kuchni włoskiej. Wydarzenia umieszcza w typowym miasteczku opisanym bardzo realistycznie.

Ciekawym zabiegiem kompozycji jest sugerowanie w zakończeniu opowiadania, że przedstawiona historia będzie miała swoją kontynuację w kolejnych opowiadaniach z cyklu Operacja. Autorka sugeruje, iż świat rzadko kiedy bywa naprawdę spokojny, ale wtedy może pomóc drzemka, sen – jako potrzebne ogniwo zdrowego stylu życia.

II MIEJSCE

 
PAWEŁ GRZESIEK, WIKTORIA PYTLIK, JAKUB DULIK

Zespół Szkolno – Przedszkolny w Dobieszowicach

Wartością pracy jest oryginalny pomysł – mecz w piłkę nożną, w którym grały ze sobą spersonalizowane zespoły: DRUŻYNA ZDROWIA I DRUŻYNA NIEZDROWYCH PRZYJEMNOŚCI.

We wstępie narrator stawia pytanie o wynik takiego meczu. Jest to ciekawy sposób wzbudzenia zainteresowania dalszym ciągiem opowieści. Ostateczne rozstrzygnięcie ma jednak podjąć sam czytelnik. Piszący ustawiają narratora w roli bezstronnego komentatora sportowego, który prezentuje zawodników obu rywalizujących ze sobą drużyn.

Wśród gwiazd DRUŻYNY ZDROWIA  pojawiają się:  ruch, sen, spacery, pełnoziarniste produkty, dieta, niepalenia – a liderem jest woda.

Z kolei w drużynie przeciwników, czyli DRUZYNIE NIEZDROWYCH PRZYJEMNOŚCI pojawia się: telewizja, komputer, telefon, konsola, ale tez Fast foods, alkohol, nikotyna i wreszcie brak snu.

 Autorzy opisują skutki wspierania obu drużyn. Precyzują  też cel meczu: zdrowy organizm i bystry umysł.

Narrator pozwala sobie na subiektywną ocenę stawki meczu.

Zakończenie pracy ma formę refleksji zbudowanej z pytań retorycznych i wyrazistej tezy o tym, że jednak czasem trudno jest podejmować decyzje w sprawie swojego zdrowia i uprawiania sportu.

Ważna pozostaje zatem odpowiedzialność za te decyzje każdego z nas indywidualnie.

III MIEJSCE

Alicja Białas, Karol Białas, Julia Borek

Szkoła Podstawowa nr 3 w Będzinie

Tytuł opowiadania „Mój nowy start” – budzi zainteresowanie. Tematem utworu jest bowiem problem fascynacji sportem i umiejętność dostosowania się do zmieniającej się sytuacji ambitnego, młodego sportowca, który ulega wypadkowi.

To jeden z mniej powszechnych aspektów uprawiania sportu.

Narrator jest zarazem główny bohaterem opowiadania. Poddaje głębokiej refleksji swój stan zdrowia (utrata nogi podczas wypadku drogowego). Nazywa swoje emocje. Ważną rolę odgrywa tutaj TRENER, który odwiedza bohatera w domu i proponuje udział w sekcji koszykówki na wózkach.

Narrator – bohater – sam zadaje sobie pytania „Dlaczego nie?” oraz zwraca się bezpośrednio do czytelników: „I wiecie co? Pokochałem siebie na nowo!”.

Potrafi nazwać swoje mocne strony, nauczył się także dystansu do siebie, walki o siebie, odkrywa nowe pasje i docenia swoją wytrwałość w pokonywaniu  życiowych trudności.

 45 Liczba odwiedzin,  4 Dzisiaj