Zasady pomocne podczas nauki w domu

(Ostatnia zmiana: 23 kwietnia 2020)

Zdalne nauczanie, konieczność nauki w domu postawiła przed wszystkimi – uczniami, nauczycielami i rodzicami wielkie wyzwanie. Trudno jest mu sprostać nie tylko dlatego, że nie jesteśmy dostatecznie przygotowani technicznie do tego rodzaju nauki, nie tylko dlatego, że brakuje nam (rodzicom) czasu, sił i cierpliwości, wiedzy i umiejętności, ale także dlatego, iż ciężar odpowiedzialności i samokontroli spada na nasze dzieci i nas – rodziców. Poniżej zamieszczam kilka wskazówek, które mogą pomóc w zorganizowaniu codziennej nauki. Wszystkie – to dość proste wskazania, problem leży w tym, że proste rzeczy trudno wprowadzić w codzienne stosowanie.

  1. WPROWADZENIE OKREŚLONEGO RYTMU DNIA, RYTMU NAUKI – najlepiej z góry określić, w których godzinach będziesz się uczył. Tych ustaleń należy się trzymać. Tylko wtedy unikniesz przekładania tego obowiązku na dalszy czas ( a jak wiemy, wszyscy mamy mniejszą lub większą tendencję do odkładania na potem rzeczy, które niechętnie wykonujemy, które są dla nas uciążliwe, trudne lub których nie lubimy).
  2. SYSTEMATYCZNOŚĆ – nic tak nie wspomaga zapamiętywania i uczeniu się jak systematyczność. Jeśli nie będziesz pracował systematycznie doprowadzisz do tego, że dużo pracy będziesz musiał wykonać w krótkim czasie. Dzięki temu zapamiętasz słabo lub wcale, poza tym mocno się zniechęcisz.
  3. OTOCZENIE – zadbaj o warunki do nauki, miejsce, ciszę, brak czynników zakłócających. Najlepiej by miejsce do nauki nie kojarzyło się równocześnie z miejscem do relaksu (np. nauka na łóżku). Domownicy powinni również zadbać o stworzenie Ci takich warunków. Najpoważniejszym rozpraszaczem jest telefon i komputer. Nie ma szans na efektywne skupienie uwagi, gdy wciąż otrzymujesz powiadomienia na telefonie. Jeśli podczas nauki musisz korzystać z komputera/telefonu wyłącz dźwięki powiadomień. Staraj się jednak by telefon nie leżał obok Ciebie, gdy się uczysz.
  4. PLANOWANIE – naukę dobrze zaplanować, rozpisać w kalendarzu, notatniku, co zrobię i kiedy. Stworzyć plan na każdy dzień. Wtedy jasne i czytelne będzie, co należy zrobić i kiedy. Przyjemne będzie również, gdy będziesz skreślał zadania, które już wykonałeś. Zobaczysz wtedy, że jest ich coraz mniej, zauważysz postęp. Będziesz zadowolony z siebie, że jesteś skuteczny i wykonałeś plan. Dobrym pomysłem będzie skorzystanie z pomysłu pana Eisenhowera- zadnia można podzielić na:
1. pilne i ważne
2. niepilne i ważne
3. pilne i nieważne
4. niepilne i nieważne

Pod numerem1 kryją się zadania, które musimy zrobić natychmiast, nawet jeśli nie bardzo mamy na to ochotę, zaś w ćwiartce 4 kryje się dużo zadań, które zabierają nam sporo czasu, są często łatwe, często też przyjemne, ale niekoniecznie są niezbędne i wartościowe (jak np. scrollowanie telefonu).

  1. PRZERWY – stosuj przerwy, ale krótkie. Najlepiej pracować w rytmie 25 min pracy, 5 min przerwy. Przerwa nie może być zbyt długa, aby nie rozproszyła i nie zniechęciła do kontynuowania zadania. Trudno będzie przerwać oglądanie ulubionego serialu, jeśli to właśnie serial będzie naszą „przerwą”. Dłuższą przerwę 15-30 minut możemy zrobić dopiero po 3 – 4 blokach pracy (czyli 25 min pracy – 5 min przerwy razy 3 lub 4 , a potem dopiero dłuższa przerwa),
  2. NAGRODA – po pracy dobrze wyznaczyć sobie nagrodę. Jednym słowem – wykonam zadanie, a w ramach nagrody, na zakończenie ……. i tu możemy pofantazjować. Nagroda na koniec motywuje do wykonania obowiązkowych zadań.
  3. MOTYWACJA – to bardzo ważna sprawa. Jeśli mamy przekonanie, motywację wewnętrzną do jakiegoś zadania, nasze działanie będzie skuteczniejsze. Z motywacją jest bardzo ciężko, gdyż przyzwyczajeni jesteśmy, aby uczyć się dla czegoś lub kogoś, co jest na zewnątrz nas, np. dla pochwały, oceny, paska na świadectwie. Nic jednak nie zastąpi wewnętrznego przekonania, że warto, bo ja tak postanowiłem/łam, bo dla mnie to ważne, nawet jeśli cel jest odległy. Będzie to na pewno skuteczniejsze. I satysfakcja będzie większa.
  4. ZACZNIJ! – często najtrudniej jest zrobić pierwszy krok.

Opracowała: psycholog, Monika Skóbel

 295 Liczba odwiedzin,  1 Dzisiaj