ZABAWY ROZWIJAJĄCE KONCENTRACJĘ

(Ostatnia zmiana: 18 kwietnia 2020)

Co to jest ZABAWA?
ZABAWA- odnosi się do każdej czynności, którą dziecko podejmuje dobrowolnie, bez przymusu z zewnątrz, dla własnej przyjemności – bez względu na jej końcowy rezultat. Celem zabawy jest rozrywka, co w znaczący sposób różni ją od pracy.
Klasyfikując zabawy według ich treści należy wymienić:
zabawy manipulacyjno- konstrukcyjne,
zabawy tematyczne,
zabawy dydaktyczne,
zabawy ruchowe.
Każda z w/w zabaw jest potrzebna do prawidłowego rozwoju psychomotorycznego dziecka. Dzisiaj zachęcam do zabaw dydaktycznych.
Zabawy dydaktyczne są celowo organizowane po to, aby dzieci pozyskały nowe umiejętności i wiedzę. Maluchy starają się skoncentrować uwagę na postawionych im zadaniach, usiłują poprawnie rozumować. Ta edukacja w formie rozrywki wymaga odpowiednio dobranych do wieku dziecka pomocy naukowych. W czasie jej trwania wspierany jest rozwój mowy, pamięci, uwagi, myślenia, wyobraźni, spostrzeżeń oraz kształtowana jest wrażliwość słuchowa.  
Co to jest KONCENTRACJA ?
 KONCENTRACJA – zjawisko polegające na skupieniu, ześrodkowaniu uwagi (w domyśle: świadomości), skierowaniu jej na określoną myśl, przedmiot, zagadnienie, wydarzenie, sytuację czy zjawisko i utrzymywaniu w czasie.
Koncentracja to klucz do lepszej i efektywnej nauki i pracy. Uczeń/uczennica dzięki właściwej koncentracji uwagi szybciej utrwali materiał programowy, co będzie sprzyjać ogólnemu rozwojowi dziecka i pozytywnie wpłynie na jego samoocenę.
Dziecko im wcześniej pozna sposoby i ćwiczenia na koncentrację uwagi tym więcej zyska czasu dla siebie i własnych przyjemności.

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA WŁAŚCIWĄ KONCENTRACJĘ TO:
1.OGRANICZENIE BODŹCÓW ZEWNĘTRZNYCH:
wzrokowych (jak najmniejsza ilość przedmiotów w pokoju; na biurku tylko zeszyt, książka długopis/ołówek, kolory w pomieszczeniu raczej nie jaskrawe),
słuchowych (koncentracji sprzyja cisza, hałas ogranicz do minimum tj. odbiorniki TV, radio, telefon komórkowy, odkurzacz wyłączone),
węchowych i smakowych (perfumy, zapachy z kuchni przygotowanego posiłku mogą zakłócić koncentrację uwagi).
2. ODPOWIEDNIA POSTAWA RODZICA WOBEC DZIECKA (cierpliwość, ciepły tembr głosu, jasne instrukcje w przekazie, utrzymywanie kontaktu wzrokowego).
3. OBSERWACJA DZIECKA I JEGO ZACHOWANIA. Proces nauki, aby był efektywny musi być dostosowany indywidualnie do potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka. Jeśli dziecko jest zmęczone bądź widzimy wzmożoną aktywność można zrobić krótką przerwę (5-10 minut) na ćwiczenia gimnastyczne, najlepiej ruchy naprzemienne, skonsumowanie owocu itp.
4. ODPOWIEDNIO ZAPROJEKTOWANE ERGONOMICZNE MIEJSCE DO NAUKI z wykorzystaniem zwłaszcza światła naturalnego oraz zaleca się także, aby w pokoju była roślinność (przyroda wycisza i uspakaja; dziecko może np. przez chwilkę popatrzeć na kwiatek)
5.ODPOWIEDNIA ZBILANSOWANA DIETA (bogata w kwasy omega-3), SEN I SPORT.
WYSOKI POZIOM KONCENTRACJI WARUNKUJE OCZYSZCZONE ŚRODOWISKO OD ZAKŁÓCAJĄCYCH DYSTRAKTORÓW ORAZ ZDROWY TRYB ŻYCIA!
Poniżej przedstawiam, kilka propozycji zabaw, które rozwijają KONCENTRACJĘ UWAGI , co sprzyja ogólnemu rozwojowi dziecka.
„TAJEMNICZY ŚWIAT”- DOMINO
Dzieci z rodzicami siedzą na podłodze. Każde z nich ma miseczkę z 5-10 przedmiotami dnia powszedniego. Na środku leży jeden przedmiot. Chodzi o to, by się domyśleć, co łączy go z przedmiotami, posiadanymi przez uczestników gry np. ten sam kolor, kształt, materiał, ta sama funkcja itp. Gdy dziecko stwierdzi cechę wspólną wówczas ją nazywa i przykłada swój przedmiot tak jak w grze domino. I łańcuch domino idzie dalej do momentu, kiedy pierwsza osoba opróżni swą miseczkę i wygra.
„LUPOWE OKO”- SPOSTRZEGAWCZOŚĆ
Wybieramy różne przedmioty szkolne bądź używane na co dzień w gospodarstwie domowym (np. gumka, pióro, nożyczki, ołówek, ekierka, łyżeczka, kubek itp.) i kładziemy je na dużym arkuszu papieru na środku pokoju. Pozwalamy patrzeć na nie dziecku przez 2-max.3 min. Następnie przedmioty przykrywamy dużą chustą/ kocem i dziecko ma narysować/bądź napisać na przygotowanych wcześniej karteczkach ich nazwy.
Liczba przedmiotów powinna być dostosowana do wieku dziecka (dzieci młodsze 5-7 przedmiotów, młodzież 10-15 przedmiotów).
„Formuła 1- PILOT W SAMOCHODZIE”
Zabawa odbywa się w parach np. rodzic/dziecko, siostra/brat. Jedna osoba jest kierowcą samochodu i ma zamknięte oczy (szalik, opaska), natomiast druga osoba odgrywa rolę pilota, który za pomocą słów nawiguje odpowiednio kierowcę, aby bezpiecznie dojechał do mety wyścigu. Role mogą ulegać konfiguracji. Kierowca musi maksymalnie się skoncentrować, poruszając samochód miedzy ustawionymi na dywanie przeszkodami (krzesełko, wiaderko, butelka z wodą, piłeczki, mąka, makaron, poduszki itp.). Pilot z kolei musi wydawać jasne instrukcje i korzystać z obowiązujących pojęć: w prawo, w lewo, prosto, w bok, do góry, na dół, podskok itp. Zabawa ćwiczy koncentrację uwagi, ale też utrwala więzi międzyludzkie, relacje przestrzenne.
AHOJ PRZYGODO!! Historia o cudownej??????…”
Do zabawy potrzebujemy 6 kostek z gotowymi obrazkami, bądź można samodzielnie je przygotować np. z bloku technicznego i na każdej ściance narysować jedną rzecz np. serce, piłeczkę, kwiatuszka, lody, kapelusz, słońce itp. Najstarsza osoba zaczyna historyjkę……………….
Dzisiaj rano kiedy obudziłam/em się zobaczyłam/em….. i rzuca kostką i wylosuje obrazek, który musi dołączyć do opowiadania. Następnie kolejna osoba rzuca kostką i kontynuuje opowieść poprzednika i dokłada swoją część……. Zabawa wymaga uważnego słuchania, uruchamia wyobraźnię i wzbogaca słownictwo. Na początku można ustalić ile przewidujemy rund np. 10. Autorami niezwykłego opowiadania jest każdy z nas!!!!
„ZAPAŁCZANY POJEDYNEK”
Po dwoje dzieci staje naprzeciwko siebie. Każde z nich, na prawym grzbiecie ręki ma leżące pudełko zapałek. Lewa ręka znika za plecami, ponieważ nie będzie potrzebna w pojedynku. Celem zabawy jest tak zręczny atak partnera, aby spadło mu jego pudełko zapałek. Atak może nastąpić tylko z prawej ręki, na której oczywiście leży własne pudełko zapałek. Pojedynek można więc przeprowadzić tylko z największą koncentracją i zręcznością, gdyż w przeciwnym razie spadnie własne pudełko zapałek. Chodzi o to, by celnie zaatakować we właściwym momencie, a przy tym jednocześnie zręcznie balansując obronić swoje pudełko. Jeśli pudełko spadnie przeciwnik otrzymuje jeden punkt.
Wskazówka: gdy dzieci skierują końce palców lekko do góry, wówczas w grzbiecie ręki powstanie dołek, z którego tak łatwo nie wypadnie.

RYSOWANIE OBURĄCZ– rysunek należy ułożyć po środku przed dzieckiem. Dziecko rysuje jednocześnie obydwoma rękoma,(2 mazaki o różnych kolorach) tak by zachować zasadę lustrzanego odbicia. Ukazane na rysunkach strzałki pomagają rozpocząć rysowanie. Tego typu ćwiczenie powoduje iż dziecko dłużej koncentruje się na powierzonym zadaniu, rozwija się twórcze myślenie oraz poprawia koordynację ręka-oko.

SPINNER i……SKARPETKI, LITERKI, CYFERKI
Dzieci często do zabawy wykorzystują tzw. spinnera (zabawka zręcznościowa służąca do wprowadzania w ruch obrotowy, tak aby kręciła się długo i swobodnie wokół własnej osi). Przypomina kształtem trójkąt. Proponuję dodatkowo wykonać z bloku technicznego/kartonu tarczę np.
z kolorowymi skarpetkami w różne wzory,
z wyrazami podzielonymi na sylaby,
z samogłoskami/spółgłoskami,
z działaniami matematycznymi (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie) bez wyników itp.
Na oddzielnych kartkach przygotowujemy karty pracy do uzupełnienia do zadań i tak np.:
skarpetki bez wzorów do uzupełnienia, jakie wylosowałeś/aś kręcąc spinnera
skarpetki czarno-białe z wzorami do pokolorowania, jakie wylosowałeś/aś kręcąc spinnera
gotowe wyrazy utworzone z wylosowanej części tarczy
gotowe samogłoski i spółgłoski (wskazać takie jakie były na tarczy)
wyniki działań matematycznych itp.
Zabawę rozpoczyna najmłodsze dziecko uruchamiając spinnera w ruch obrotowy (do spinnera można przykleić samoprzylepną strzałkę).Zabawa kończy się kiedy zostaną wykonane wszystkie ćwiczenia. Sami dokonajcie wyboru jaką tarczę zrobicie………czas uruchomić wyobraźnię START.
Kochani życzę miłej i wesołej ZABAWY.

Rodzice wykorzystajcie ten czas do zabawy z dziećmi- TO JEST WASZ CZAS!
Pamiętajcie o zasadach bezpieczeństwa 🙂


Źródło: pl.m.wikipedia.org, materiały własne, obrazy Clipart
Swietłana Masgutowa, Mentor KE na Polskę

 352 Liczba odwiedzin,  1 Dzisiaj